Brastiņu Ernests "Latviskās Latvijas labad" - Raksti - Latvju klēts

Pāriet uz saturu

Brastiņu Ernests "Latviskās Latvijas labad"

Latvju klēts
Publicēja ieeja raksts ·
Tags: BrastiņuErnests
Priekšvārdi
                                                        
Es  ticu, ka latviskumam nav gala, nav robežu, ka latvietības nekad nevar  būt par daudz. Tamdēļ domāju, nav vēl atmetams neviens vērds, kas reiz  skanējis kā aicinājums uz jo latvisku Latviju. Tālab vēl reizi ļauju noskanēt saviem saucieniem un aicinājumiem vēl latviskākas Latvijas labad.
            
Brastiņu Ernests 1935.g. janvārī.
                 
(Piedāvajam –  īsu ieskatu grāmatas saturā. Mēģināsim ievietot mājas lapā tikai  mūsuprāt pašu svarīgāko, bet Jums iesakām izlasīt šo grāmtu un dot to  lasīt arī saviem tuviniekiem un draugiem)         
Svešās laipas
                                                        
Līgoties līgojasi                        
Svešu ļaužu laipa mesta;              
Metiet mani bāleliņi,–              
Pāri iešu dziedādama.     L.F.K.191, 926.
                                          
Latvju tauta vēl vienmēr staigā pa svešām laipām. Svešās  laipas mēs laipojam kultūrā, polītīkā, sadzīvē, saimniecībā. Līgojas un  grīļojas šīs svešinieku mestās laipas. Klūpam un alojamies, mēs paši pa  tām staigādami.. Nē mēs visi esam nomodā, mēs nebūt nesapņojam, bet  tomēr, diezin kāpēc, staigājam svešos, bīstamos ceļus. Vai tā būtu latvieša dvēseles dziļākā iedaba, ka tam jāniecina savējo un jākāro pēc svešā? Vai latvietis ieradināts godāt un bijāties tikai svešiniekus? Vai šai parādībais nav kaādi sakari ar seno latviešu viesmīlību, kas tagad būtu  izvērtusies līdz nepazīšanai? . . Jeb vai tā ir tikai aplamas  audzināšanas sekas? Vai tā būtu nevarība un nespēja pašam spriest? Vai  beidzot jaunradošais avots mūsu tautas dvēselē būtu  gluži apsīcis? Negribētos ticēt!                 
                                      
Drīzāk domājams, ka tas ir pārejošs apjukuma brīdis. Ta sir tikai apmulsums un apstulbums. Brīvības spožums to nu tā būs apmulsinājis, ka tas neatšķir vairs brīvību no patvaļas, savējo no svešā. . Tas gatavs aizņemties uz neatdošanu katru svešas kultūras vērtību, katru sveša gara strāvojumu.
           
Protams, kādreiz tas būs atkal citādi, tam jātop citādi. . Kaut pārāk ilgi nevilktos šis  stulbais laikmets.
           
Šur  tur, es manu, jau itkā notiek atjēgšanās . . No svešajām laipām, no  laipām, par kurām nav zināms, kurp viņas mūs ved, jūtīgākie ļaudis, lūk,  grib jau nokāpt. Tie gatavi mīt atkal tēvu dubļus, kamēr atradīs paši  savu bāliņu pamestās laipas.
           
Tas  nu reiz ir tik skaidrs un tik saprotams, ka dzīvošanai vajadzīgi  noteikti mērķi un drošas laipas, kas ved uz tiem. . Ir vajadzīgs savs  Dievs un savs svētums. . Ir jābūt kādai patiesībai, kas tapusi visiem  vienādi saistoša un mīļa.
           
Pasaules  uzskats ir tā dižā aksioma ar kuru mēs pieejam pasaulei. Lai iesāktu to  izprast, vērtēt un veidot . . Pasaules uzskatus nevar iemācīties kā  rēķināšanu, tos nevar pasniegt kā kādu gramatiku. Mēs pie tiem turamies  savu sevišķo dvēseles īpašību dēļ, un mūs spēs saprast tikai radniecīgas  dvēseles. Pasaules uzskats nevar būt visai pasaulei vienāds. Katrai  tautai drīkst būt savs pastāvīgs pasaules uzskats, kas veidojies vidū  starp pasaules izpratni un pasaules izjūtu, kas veidojas radniecīgos  ļaudīs. Šis pasaules uzskats ir tautas sirds, prāta un gribas kopējs  darinājums. Tas atbilst katras tautas gara īpašai satversmei un uzbūvei.  To izkopj  un padziļina ikvienas tautas asākie domātāji, krietnākie pravieši, mākslinieki un dievreģi.  
                                      
Savējais un svešais
.  . Ir divējādas vērtības un bagātības: ir vērtības, kas atmirdz kā  sudrabs un zelts, bet ir arī tādas, kam nav dārgmetālu skaņas un  spožuma. Un tomēr šās pēdīgās mēdz vērtēt augstāk par zeltu. Tās ir  tikumiskās vērtības, tās ir goda vērtības.                  
                                       
„Ar godiņu, ar godiņu,
Ne ar zeltu, sudrabiņu:
Zelt` sudrabu gan dabūs,
Goda vairs nedabūs!“
                                                        
Ko  mēs sacītu par tādu, kas būtu negodīgi ieguvis savu bagātību, kas būtu  piesavinājies svešu mantu, vai paņēmis to, kas tam nepieder? Mēs teiktum  vienā balsī: šis cilvēks ir nelietis, viņš ir bezgodis, novērsīsimies  no tā.. . Bet mēs spriezdami neiedomajamies, ka šādam spriedumam ir  padotas ne vien materiālās vērtības – nauda, manta, bet arī garīgās. Arī  šai otrā apcirknī ir lietas, kas pieder svešiem. . Viena tauta  nelīdzinās otrai. Katrai ir kaut kas savējs, īpatnējs, viņai vien  piederošs, kas to atšķir no citām. Ja šo īpatnību nav, tad nav vairs  tautas.
           
Te  nu sākas nosodāmais noziegums un negods. Ir laiki , kad tautas apziņa  apstulbst, un sirdsapziņa satumst. . Tauta piemirst, ka īpatnības, kas  iedabātas viņas dvēselē un nostiprinātas parašās, ir VĒRTĪBAS, vērtības,  kas pieder pašai tautai vien un nekur citur pasaulē nekad vairs  neatkārtosies. . Te notiek svešas mantas aizgūšana un savējās pamešana  novārtā. Te notiek pašnāvība tautiskā ziņā. . Mēs, kas noDievišķā Padoma  esam aicināti pievienot cilvēces kultūras apcirkņiem savējo, īpatnējo,  vienīgo, mēs kā kūtri kalpi vairīdamies no jauncelšanas darba, paņemam  gatavo, svešo. . Tehnoloģijai un ēsmai nav robežasw, bet robežas ir  ideoloģijai. Tautu ideoloģijas noteic robežas, savām tautām, kas ir  svētas un nenoārdāmas.
           
Latvisku Latviju! Latvietim būt! Lūk saucieni, kas nedrīkstētu palikt nedzirdēti šajā laikā. Latvietība ir pienākums, kas jāuzņemas mums  mūsu pašu goda dēļ . Šeit ir mūsu tautas zelta bedre, te ir patiesās bagātības avots. . Atmetam  svešus mērķus un padomājam, kādi varētu būt mūsējie. . Mēs esam tā  aplipuši ar svešu kraupu un tā pieraduši pie tā, ka domājam, ka tā ir  mūsu pašu āda, ka mums tādiem vienmēr jāpaliek. Mums jābūt  citādiem!“Slikts vai labs, bet tas ir mūsējs, tas ir pašu“, tā mums  jādomā. Savējais, par visu pāri, savējais, lai ir mūsu bagātība un  lepnums!
                        
Neaizbildināsimies  ar to, ka mēs nezinām, kādam jābūt mūsējam domās, darbos un dzīvē. Ko  mēs nezinām, to varam uzzināt, ja vien to nopietni gribam, ja neesam  kūtri savos apņēmumos. Mūsu labākie ļaudis zin, kādas ir senās  tradīcijas mākslā, tikumībā, reliģijā un citos kultūras virzienos.  Mācisimies no tiem, meklēsim paši neatlaidīgi un radīsim atdzimšanu  Latvijā. .
           
Par  Liellatviju reiz sapņoja Kronvaldu Atis. Liellatvija var tāda būt ne  zeltā, ne sudrabā, bet tikai kultūras vērtībās. Nedomāsim, ka kultūras  vērtības ir aizgūstamas, – tās jārada pašiem, atmetot svešo un izkopjot  savējo! Tikai tas, kas nāk no nāciju pavardiem, top par visā cilvēcē  cienāmu mantu.
                                                                       
Savvaļas padoms
                                             
Ik dieniņas es raudāju
Savas vaļas gribēdama;
Nu man tika sava vaļa,
Nu pietrūka padomiņa.      L. d. 22077.1.
                                                        
Arī:              
            
Nu dabūju savu vaļu,
Nu nezinu ko darīt.            L. D. 22077,2.
                             
                                       
. . Gadu simteņiem ilgi mēs raudājām savas vaļas, jeb kā tagad sakām, brīvības. . Bet nu pietrūcis padoma, nu nezinām, kas īsti jādara.
           
Nezin  latvietis, kas tam jādara mķslā, kultūrā, polītikā. Pietrucis padoma  viņa vaļai. Viss, ko pašreiz darām, tiek darīts it kā pagaidām, slepenā  cerībā, ka visu to drīz aizvietos īstais paliekamais latviešu darbs. .  Tie ir smilšaini pagaidu krasti, kuros tek mūsu dzīves ūdeņi. Mēs  jūtamies kā vasarnieki, kas savai iedzīvei iegādājušies lēto un  mazvērtīgo, lai pārejot uz īsto dzīvi, uz paliekošo iekārtu, nebūtu žēl  pamest neīsto.
                        
Ir  divējādas nevaļas, divējādas nebrīvības. Viena tā, kas nāk no svešas  varas, svešas rokas, otra – kuru mēs paši sev uzliekam. No tās mēs  raisāmies vaļā, to mēs dēvējam par verdzību, bet tai otrai mēs kalpojam  un nododamies labprātīgi, to mēs saucam par kalpošanu kultūrai, tautai,  cilvēcei, dievībai. . Ikviena vara, kas liek sev kalpot ar labu vai  ļaunu, ir organizēta vara.
           
Ja  pēc piecdesmit gadiem kāds kultūrvēsturnieks gribēs raksturot mūsu  dienas, tad viņš tās raksturos kā padoma trūkuma laikmetu, kurā  latvietis ir gan daudz darījis, bet tomēr nav zinājis, kas tam īsteni ir  bijis jādara. Literatūrā tas tēlojis negatīvo, tāpēc, ka nav zinājis,  kādam jābūt pozitīvam. Polītikā tas ir zākājis un pēlis, jo nav zinājis,  kas teicams un ceļams. Reliģijā klusējis un vairījies, jo nav zinājis,  kam ticēt un pieslietis. Citās kultūras nozarēs slavinājis un  daudzinājis svešo, jo nav vēl izpratis savējo. Tā pēc piecdesmit gadiem  raksturos mūsdienu latvieti. Rksturos kā cilvēku bez ideoloģijas, bez  pasaules uzskata, kā apjukušu neprašu.
                        
.  . Reiz tiks uzminēts apburtās pils vārds un celsies augšām  kristālskaidra nacionāla ideoloģija un tautisks pasaules uzskats. Tad  neviena vieta vairs tautu dzīvē nebūs ēnaina, nekur nevarēs vairs  paslēpties šaubas, neziņa un alošanās. Tautu dzīve ies pa gaišām takām  pretī saviem ideāliem un ikviens zinās, kurp viņš iet, kamdēļ viņš iet  un kā tam jāiet. .
                                       
Sev pakaļpalikušie
                                                        
Šie  pakaļpalikušie esam mēs paši. Un nevienam citam neesam palikuši pakaļ,  kā vien sev pašiem. Tas sevišķi skaidri manāms tautības un latvietības  lietās.
                        
Kā  domātāji mēs te esam stipri jau nobrieduši, diezgan gatavi. Pat vairāk,  man šķiet, ka mūsu nacionālisma sludinātāji un teorētiķi ir tapuši jau  kūtri un apguruši. Tā apgurst katrs, kas neredz sekmju darbam, kaut arī  tas būtu nacionālā domāšana. Arī te var tapt vienaldzīgs, nejūtīgs,  notrulināts, paliekot tomēr vēl joprojām zinošs un atzīstošs..
                        
Tā  neapstrīdamākās tautiskās atziņas guļ mūsu reālā dzīvē nespēcīgas gar  zemi. Mēs darām citādi, nekā vajadzētu darīt. Pie tam mēs gluži labi  zinām, kā būtu pareizi darāms un dzīvojams. Jo dienas jo plašāka kļūst  plaisa starp zināšanu un vēlēšanos, starp atziņu un viņas izpildīšanu.  Tautiskuma teorija ir mūsos pašos nonākusi pretrunās ar savu izpildīšanu  un praksi. Mūsu laiks ir pakaļpalicis pats sev. Vēsturē tamlīdzīgas  parādības dēvē par anahronismu. Kā to kultūrā saukt, ja ne par  pakaļpalikšanu sev pašiem. Mēs sajūtam savu apkārtni kā tādu, kurā valda  un uzvar sveši vēsturiski slogi un kavēkļi, lai gan visam vajadzētu būt  izveidotam pēc mūsu pašu labākās pārliecības. Mēs te nelīdzinamies vēl  paši sev. .
                        
Labi  ņemot šī pretešķība starp iekšējo progresu un ārējo svešo vēsturīgo  slogu, ko ikdiena glabā, nav vienmēr pastāvējusi. Brīvām tautām var  nebūt svešo kultūras uznesumu. Brīvību mīlošas tautas cīnās pret svešo,  ja tas uzspests. Var teikt, ka sī ciņa ir visas tautisko kustību īstais  raksturs. Kad tautās plaisa starp iekšējo un ārējo ir tapusi jau pārāk  liela, tad tā apdraud jau vienkāršākās saimnieciskās un kulturālās  dzīves intereses, tad izceļas apvērsumi. .kas iesāk jaunus vēstures  posmus.
           
Bet  kāpēc mēs nemeklājam veidus, kā savas latviskās atziņas atraisīt no  svešiem pinekļiem. . Te mēs nonākam pie polītikas, ja par polītiku  dēvējam tos kopīgos soļus, ar kuriem mēs realizējam savus ideālus un  mērķus. Ak, šī polītika, tā mums jāizsaucas, ja padomājam par to. Tā ir  tā aiza, kas mūs atšķir no mums pašiem visvairāk! Polītika ir vienmēr  bijusi par tūļīgu un rupju priekš smalkajām kultūras un tautības  problēmām. Bet vai tad nevarētu būt pasaulē kāda smalkāka, cēlāka un  piemērotāka polītika, kas būtu kultūras būtībai daudz maz radniecīgāka?
                        
.  . mani vadīja veco latviešu ticējums, ka tas, kas pieminējis kādas  lietas vārdu, beigās iegūst arī pašu lietu. Tāda ir visu vēlējumu un  vēlēšanās burvība. Vārds velk sev līdzi notikumu. . Es jūtos roku  pielicis tam darbam, kas latvietim liek atkal panākt pašam sevi.
                                                                       
Mūžīgā Latvija
                             
                                       
Pavēlošs, stingrs un maigs,
No kapiem un šūpuļiem nākdams
Aicina visus un sauc
Mūžīgās Latvijas balss.          Ed. Virza.

Mūsu  sirds noskumtu, ja kāds pārliecinoši pierādītu, ka pēc dažām paaudzēm  vairs nebūs ne latviešu, nedz latviešu valsts. . Kad mēs domājam par  Latviju un latviešiem, mēs domājam par mūžību. . Bet šo Latvijas mūžību  mēs izjūtam pārāk reti. Mēs dzīvojam dienai, nedēļai, gadam. . Mums  jāmācās mūžību biežāk atcerēties. Katrs darba brīdis, lai ir mūžības  domas mērots. . Kad ziemas tumsā izdziest gads. . tad var pacelties  sirdī jautājums: “Ko tu esi darījis latviešu tautas mūžības labad? Vai  tu esi visur un vienmēr stāvējis par latvietību? Vai tu esi līdz galam  stāvējis par latvietību? Vai tu neesi savu galvu noliecis nelatviskā un  svešā priekšā?”                  
                                      
Dievam,  kas ienācis istabā Ziemassvētku vakarā, un jautājoši raugās latvieša  sejā, viņš nevar runāt nepatiesību un klusē. Mēs, latvieši, neesam visur  un vienmēr stāvējuši par latvisko. Mēs neesam to izturējuši līdz galam,  esam šaudījušies un šaubījušies. Mēs esam saīsinājuši latviešu tautas  mūzības pavedienus, mēs esam tos rāvuši pušu par labu sīkajām ikdienas  vajadzībām. Mēs neesam apzinājušies, ka ikviena ierašu niecināšana,  īpatnību nepiekopšana un vienaldzība ir mūsu latviskās mūžības  izdeldēšana.
Reiz Vilis Olafs rakstīja: “Visu var piedot, tikai tautas mūžības apziņas trūkumu ne!”                 
                                                                       
Dievs, tauta un valsts
                             
Senās  Grieķijas prātnieks Artemodors no Rodosas dedzīgi izsaucās: „ Bez Dieva  nav tautas!” Un ka katrai tautai ir pašai savs Dievs, plašāk  izteicoties pašai sava dievizpratne un savs īpašs kults.              
Dostojevskis  savā darbā „Dēmoni”saka: „Vēl nekad nav bijis divām vai vairākām tautām  viens un tas pats Dievs. Ja Dievi sajaucas kopā, tad arī tautas  sajaucas un nomirst līdzi saviem Dieviem. Jo stiprāka un lielāka kāda  tauta, jo īpatnējāks arī viņai piederīgais Dievs, Vēl nav dzīvojusi kāda  tauta bez reliģijas, nekad bez sava laba un ļauna.”              
Šo  patiesību Eiropā aptumšoja kristīgā ticība, kas uzņēmās aizvietot visu  tautu īpatnējos Dievus ar savām it kā nesatricināmām dievatziņām. Taču  līdz ar to kristīgā ticība pārrāva tautām visstiprāko nacionālisma sakni  un izravēja viņu domāšanas un dzīvošanas īpatnības. .Latviešu tauta,  laikam, gribēdama palikt par tautu, ir tik ārkārtīgi pasīvi uzņēmusu  kristīgo reliģiju. . Valsts un baznīca īstenībā dzīvo šķirtu dzīvi un  reliģija tomēr tiek uzlūkota par katra privātu lietu. . un valsts ar to  rāda, ka viņai šīs lietas ir vienaldzīgas.
           
Bet  vajadzēja būt citādi. Vārdu reliģija romiešitura atvasinātu no RELEGARE  – „saistīt”. Reliģija, patiesi, ir tā saite, kas saista ļaudis par  tautu un tautu par valsti. Atņemot tautai un valstij šo saiti, dzīvais  ķermenis sairst, tauta pārvēršas par „masu”, arkuru var rīkoties kā  patīk.. Taču, lai reliģija patiesi būtu tautu vienojoša saite, tad tai  jābūt nacionālai reliģijai. . Ar savu tieksmi uz vispasaulīgumu, kristiānisms kaitējis nacionālismam. Abi kopā – kristiānisms un  sociālisms tagad panākuši to, ka Eiropā bezdievība tapusi gandrīz par  valsts lietu., bet dievticība – katra personīgā darīšana. Tik ačgārni  nekad vēl cilvēce nebija domājusi, kā tagadējā laikā. Tomēr. . tautas  sāk meklēt savus īstos Dievus, lai nodotos tiem. . Visa mūsu dzīve un  gaume pārvērtīsies, kad mēs atkal atgūsim to, kas reiz bija mūsējs.                  
Lai  nestrīdamies šeit par īstiem un neīstiem Dieviem. Visi Dievi ir īsti,  ja tie ir nācijas Dievi. Dievs ir viens un nekad citāds nav bijis.  Tautas iet pretī šim Dievam katra pa savu īpatnējo ceļu un skata to  katra savā apgaismojumā. Dievs tautu lietišķā dzīvē ir augstākā labuma  ideāls un tikumu mērogs. Kāds tautai šķietas Dievs, tādi tautas tikumi  un kultūra, kā dzīves ārišķība. Kad  nu kādreiz valsts aizvējā rastos īsta latviska reliģija, tad uz tās  varētu pacelties nacionālās ideoloģijas ēka, kurai citādi trūkst stingru  pamatu. Uz nacionālās dievestības pamatiem mēs izkoptum tautisko  kultūru, aicinātum šķiras uz izlīgšanu, bet ne uz cīņu. Atkāptos no mums  kā nelabi rēgi ateisms, šķiru cīņa un naids.                  
                                       
Bez Dieva nav tautas, un kad tauta sāks panīkt savā augstākā apziņā, jāmirst būs arī valstij. Dievs un valsts lai tamdēļ ir mūsu tautisko centienu robeža, mūsu turpmākā tapšanas doma.



Atgriezties pie satura